סתימות מורכבות בביוב

רבים מאיתנו הנתקלים במושג סתימות ביוב, מניחים לתומנו כי מדובר באותן סתימות "כרוניות", שהרבה פעמים אנחנו נוטים "לפגוש" – אם זה במקלחת, בשירותים, או בתוך הכיור, כאשר המים "עומדים" מלכת ואינם מצליחים להתנקז כראוי. סתימות בצנרת הביוב – יש מכל מיני סוגים, חלקן יותר פשוטות וחלקן יותר מורכבות. אלו, שבהן לרוב ניתקל – יהיו מטבען הפשוטות. בסתימות אלו אפשר לטפל באופן עצמאי (ע"י שימוש בפומפה, או ע"י שימוש בחומרים כימיים ביתיים של פתיחת סתימות). דרך נוספת להתמודד איתם, היא ע"י הזמנת אינסטלטור שיפתח אותם באמצעות ספירלה חשמלית (זהו מעין קפיץ מיוחד שיש אותו רק לאינסטלטורים. נוהגים להחדיר אותו דרך פתח הניקוז, הוא "תופס" את החסימה, ומשחרר את הסתימה ואת הצינור).

ביובית

עד כאן הכול טוב ויפה, אבל בחלק מהפעמים, יכול להיות שניתקל בסתימה שהיא קשה יותר להתמודדות – סתימה שהיא "מורכבת" יותר, ומקורה במיקום פנימי יותר של מערכת הביוב. סתימות מורכבות בביוב – אי אפשר לפתור בכוחות עצמאיים וגם לא תמיד בעזרתו של אינסטלטור. כאן יהיה צורך להזמין מישהו מוסמך – שההתמחות שלו היא פתיחת סתימות ביוב.

פתיחת סתימות ביוב, לרוב נעשית ע"י שירות מיוחד שנקרא "ביובית". מה זה "ביובית"? הביובית היא משאית מיוחדת הכוללת ציוד משוכלל ומשאבות מאד גדולות. תפקידה לטפל בסתימות בעיתיות, במקומות שאליהם ידיים של אינסטלטור פשוט אינן משיגות. לביובית יש ציוד מאד מתוחכם: "דיזות" מיוחדות שתפקידן לפלס את הדרך בין הצינורות אל מוקד הסתימה ולאתר אותו.

כשהביובית מאתרת את החסימה היא יכולה להתמודד איתה בשני אופנים: ע"י וואקום חזק שהיא יוצרת בצינור ששואב את כל הלכלוך והטינופת החוצה (ממש כמו אפקט של שואב אבק). דרך נוספת היא ע"י שטיפה של הצינור בלחץ מים מאד חזק שמוציא לאלתר את כל הצטברות הלכלוך, הגורמים הזרים והריח מן המקום. אחרי שהחסימה משתחררת, עושה הביובית גם "טיפול מונע" לכל מערכת האינסטלציה, הביוב והשופכין – ניקוי יסודי וחיטוי למניעת סתימות דומות בעתיד.

שאיבת בורות שומן

שירות חשוב ונוסף שמספקת הביובית הוא שירות של שאיבת בורות שומן. ללא צל של ספק, עקב האכילס אולי הכי גדול של בורות שופכין הוא הצטברות של כל מיני שומנים. תארו לעצמכם מטבח ביתי שמבשלים בו, ומדי יום כל מיני חומרים שומניים מוצאים את דרכם אל פתח הניקוז שבכיור. תארו לעצמכם מסעדה או בית קפה שמבשלים בהם כל יום להרבה מאד אנשים – כמה חומרים שומניים מוצאים שם את דרכם אל תוך הכיור.

כל החומרים השומניים שעוברים דרך הכיור, מהר מאד מגיעים ישירות אל תוך מערכת הביוב. מים ושמן כידוע אינם מסתדרים. השמן צף מעל מי הביוב, וכאשר יש כמויות גדולות של שומן לעומת מי השופכין, זה מתכון בטוח ליצירת סתימות בתוך פנים מערכת הביוב. השומן גורם למי השופכין לעלות על גדותיהם, הביוב מתחיל להדיף ריח רע, הוא מושך אליו ג'וקים, עכברים ושאר מזיקים. הדרך היעילה לטפל בבעיה שכזאת היא שאיבה של בורות ביוב.

שאיבת בורות ביוב, מתבצעת כאמור ע"י "ביובית". משאבת הביובית שואבת את שכבת השומן, בד בבד גם מנקה ומחטאת את יתר הצינורות. שאיבת בורות שומן, בייחוד במקומות לממכר אוכל (כמו בתי קפה ומסעדות) הוא דבר שמחויב בחוק מבחינה תברואתית. גם בבתים פרטיים, אם שמים לב שבעיות של שומן במערכת הביוב חוזרות ונשנות – כדאי גם בהן לבצע שאיבה של בורות ביוב אחת לתקופה. כך או כך, רצוי ששאיבת בורות שומן, במקומות המועדים לסתימה, תתבצע אחת למספר חודשים.

אבי שלצר – צילום קווי ביוב 072-3255093

הוספת מאמר לאתר?

    קידום אתרים מקצועי בגוגל קידום אתרים מקצועי בגוגל
    דילוג לתוכן